Etnografia

Termin Etnografia [gr. éthnos 'lud', 'plemię', 'naród', gráph 'piszę'], to dyscyplina naukowa zajmująca się całościowym opisem i analizą kultur ludowych różnych społeczności i grup etnicznych. Jej zakres obejmuje teorię kultury ludowej, jak i badanie poszczególnych jej dziedzin i wytworów materialnych.
W zależności od tradycji naukowej, pod pojęciem etnografia rozumie się wszystkie nauki etnologiczne bądź też jedną z nich.

Etnografia w Polsce.

Termin etnografia pojawił się na początku XIX w. jako synonim ludoznawstwa. Choć używano go często zamiennie z etnologią, wyraźnie dominował do początku XX w., co odpowiadało opisowej orientacji ówczesnej nauki o kulturze. W okresie międzywojennym 2 terminy występowały obok siebie, nawet w nazwach placówek naukowych, jednak prymat przyznawano etnologii - uogólniającej opisowe rezultaty etnografii. Po II wojnie światowej termin etnografia stał się oficjalnie obowiązujący. Od lat 70. przywraca się nazwę etnologia, ograniczając użycie terminu etnografia do wstępnych prac badawczych i studiów monograficznych.

Etnologia

Termin etnologia [gr. éthnos 'lud', 'plemię', 'naród', lógos 'słowo', 'nauka'], określa dyscyplinę naukową, której przedmiotem badań jest człowiek jako społeczny twórca kultury; w etnologii za kulturę uznaje się autonomiczną sferę ludzkiej egzystencji, decydującą o specyfice i odrębności grup etnicznych.

Badania etnologiczne koncentrują się na konkretnych, przeważnie współczesnych etnicznych grup kulturowych, uwzględniając ich społeczny kontekst i historyczne uwarunkowania, oraz na studiach porównawczych nad różnymi kulturami; dążą do ustalenia reguł i prawidłowości w budowie, funkcjonowaniu, zmienności i uwarunkowaniu kultury jako niezbędnej podstawy dla teoretycznej refleksji antropologicznej. Termin etnologia jest używany powszechnie w Europie i wypiera, często stosowaną zamiennie, nazwę etnografia. Odpowiednikiem etnologii w krajach anglosaskich jest antropologia społeczna (tradycja brytyjska) lub antropologia kulturowa (tradycja amerykańska).

Etnologia klasyfikuje ludy na podstawie cech środowiskowych i kulturowych oraz opisuje poszczególne kultury.

Etnologia w Polsce.

Początki polskiej etnologii tkwią w myśli i praktyce działaczy oświecenia z przełomu XVIII i XIX w. (H. Kołłątaj, J. Lelewel), postulujących gromadzenie danych o kulturze ludowej, jako podstawie rekonstrukcji dziejów narodu. Romantyczna idea głosząca, iż w kulturze ludowej tkwią naturalne i bezcenne pierwiastki kultury narodowej, inspirowała zbieranie folkloru i dokumentowanie chłopskich obyczajów (Z. Chodakowski Dołęga). W połowie XIX w. wyjątkowo cenne były prace O. Kolberga, zmierzające do systematycznego etnograficznego opisu większości regionów kraju, a także teoretyczne refleksje R. Berwińskiego nad kulturą ludową oraz pierwsze uniwersyteckie wykłady z etnologii prowadzone przez W. Pola w Krakowie. Od lat 70. XIX w., wraz z upowszechnieniem się idei pozytywizmu, nastąpiła dalsza emancypacja etnologii. Powstały fachowe czasopisma ("Wisła", "Lud"), kolekcje, muzea i towarzystwa, ukazywały się publikacje, kształtował się regionalny ruch amatorskiego ludoznawstwa.

Obok wybitnych badaczy terenowych (Z. Gloger, I. Kopernicki, S. Udziela) zaznaczyli swą obecność teoretycy kultury (J. Karłowicz, L. Krzywicki). Nadal głównym przedmiotem etnologii była kultura ludowa, zwłaszcza folklor ludności ziem byłej Rzeczypospolitej; istniało także zainteresowanie kulturą ludów pozaeuropejskich, zwłaszcza u podróżników, emigrantów i zesłańców (J. Kubary - Oceania, B. Piłsudski i W. Sieroszewski - Azja Wschodnia, I. Domeyko i J. Siemiradzki - Ameryka Południowa, S. Szolc-Rogoziński - Afryka).

W okresie międzywojennym etnologia była samodzielną dyscypliną akademicką. Pierwsza katedra powstała 1910 we Lwowie (S. Ciszewski), następne w Poznaniu, Krakowie, Wilnie i Warszawie. Kierowali nimi wybitni twórcy współczesnej etnologii (S. Czarnowski, A. Fischer, S. Poniatowski, Krzywicki, J.S. Bystroń, K. Moszyński, E. Frankowski). Reprezentując różne orientacje (ewolucjonizm, dyfuzjonizm, socjologizm i historyzm), przedstawiali oni obraz tzw. tradycyjnej kultury ludowej (głównie folkloru, zwyczajów, sztuki ludowej i wierzeń), uzupełniany studiami nad jej genezą, dziejami i regionalnym zróżnicowaniem. W ograniczonym zakresie prowadzono badania nad Słowiańszczyzną, kulturami iberyjskimi, Afryką, Oceanią i ludami azjatyckimi.

Po II wojnie światowej etnologia szybko się odbudowała i wzmocniła organizacyjnie. Obecnie jest uprawiana na 7 uniwersytetach i w placówkach PAN. Powstała sieć muzeów etnograficznych i muzeów budownictwa ludowego (skansenów). Działa Polskie Towarzystwo Ludoznawcze (założone 1895) oraz Komitet Badań Etnologicznych PAN (założony 1975). Publikowane są czasopisma: "Lud" (od 1895), "Etnografia Polska" (od 1958), "Ethnologia Polona" (od 1975), "Polska Sztuka Ludowa" (od 1947), "Literatura Ludowa" (od 1957) i in. Wydawana jest monumentalna źródłowa seria dzieł wszystkich Kolberga (od 1961), Polski Atlas Etnograficzny oraz liczne monografie regionalne i problemowe, studia, syntezy i podręczniki.

W Polsce
za mniejszości narodowe uznawane są mniejszości:
białoruska, czeska, litewska, niemiecka, ormiańska, rosyjska, słowacka, ukraińska, żydowska.

za mniejszości etniczne uznawane są mniejszości:
karaimska, kaszubi, łemkowska, romska, ślązacy, tatarska.
Sołectwo Sokoły Jeziorne jest położone w regionie etnograficznym

stosowany tu jest Dialekt Mazowiecki, a występujące mniejszości to:
ukraińska, niemiecka, kaszubska i białoruska. W Sokołach Jeziornych używane są gwary wchodzące w skład Dialektu Mazowieckiego:
Mazurzy
Pochodzenie
Mazurzy ( maz. Mazurÿ, daw. Mazurzy pruscy - mieszkańcy południowych Prus Wschodnich, potomkowie polskich osadników z Mazowsza (przeważnie chłopów, ale także szlachty ), którzy w kilku falach osadnictwa zasiedlili południową i częściowo wschodnią część Prus Książęcych od XII w. i którzy ulegli wymieszaniu z pozostałościami ludności pruskiej oraz kolonistami z Rzeszy Niemieckiej i innych państw Europy Zachodniej Obecnie trudno określić proporcje określonych etnosów w kształtowaniu się ludności mazursko-pruskiej.
W 2011 r. podczas Narodowego Spisu Powszechnego, identyfikację mazurską zadeklarowało 1376 osób, w tym 1125 osób jako identyfikację drugą, 1027 osób zadeklarowało ją wraz z identyfikacją polską. Spośród deklarujących 932 osób zamieszkiwało miasta, a 445 osób zamieszkiwało wsie...
Mazurzy w XIX i XX wieku
Tożsamość mieszkańców tzw. Ziemi Odzyskanych była ciężkim tematem. Do najnieszczęśliwszych grup należeli Mazurzy, dyskryminowani ze wszystkich stron.
I o ile jest to jakiś punkt odniesienia, o tyle faktyczny obraz demograficzny XIX-wiecznych Mazur jest nieco bardziej skomplikowany. Mieszkali tam m.in. Polacy, Żydzi, Litwini, Kaszubi, Rosjanie czy bardzo liczna ludność niemiecka. Z tego względu obszar był niezwykle zróżnicowany językowo, kulturowo i religijnie. Historycy spierali się przez to o przynależność wielu gmin, które geograficznie można by uznać za mazurskie, natomiast ich mieszkańcy posługiwali się w większości oficjalną polszczyzną. W całym regionie powszechny był również język niemiecki, co wywarło wyraźny wpływ na występujące tam dialekty polskiego...
Kim są Mazurzy? 10 miejsc, w których zrozumiesz jak historia zmieniła ich życie
Tożsamość mieszkańców tzw. Ziemi Odzyskanych była ciężkim tematem. Do najnieszczęśliwszych grup należeli Mazurzy, dyskryminowani ze wszystkich stron.
I o ile jest to jakiś punkt odniesienia, o tyle faktyczny obraz demograficzny XIX-wiecznych Mazur jest nieco bardziej skomplikowany. Mieszkali tam m.in. Polacy, Żydzi, Litwini, Kaszubi, Rosjanie czy bardzo liczna ludność niemiecka. Z tego względu obszar był niezwykle zróżnicowany językowo, kulturowo i religijnie. Historycy spierali się przez to o przynależność wielu gmin, które geograficznie można by uznać za mazurskie, natomiast ich mieszkańcy posługiwali się w większości oficjalną polszczyzną. W całym regionie powszechny był również język niemiecki, co wywarło wyraźny wpływ na występujące tam dialekty polskiego...
Mazurski język czy gwara? Skąd pochodzi, jak brzmi, czy przetrwa? Posłuchaj mowy Mazurów!
Czy wiesz, że rdzenni Mazurzy mieli swój język odmienny od tego, jakim wszyscy się dziś posługujemy? Niektórzy twierdzą, że to mazurska gwara. Z pochodzenia był to XVI-wieczny język staropolski, ale z upływem czasu coraz bardziej obrastał w wyrazy pochodzenia niemieckiego, tzw. germanizmy. To był naturalny proces spowodowany tym, że Mazurzy mieszkali zawsze w państwie o kulturze, duchu i prawie niemieckim. Dziś język przodków pamięta niewielu potomków dawnych Mazurów, a jeszcze mniej płynnie się nim posługuje. Szacuje się, że może to być zaledwie kilkadziesiąt osób. To dlatego język mazurski tak trudno dziś usłyszeć. Tymczasem my mamy dla Ciebie wyjątkową niespodziankę! Mowę mazurską usłyszysz w #16 odcinku naszego Podcastu Ruszaj w Drogę! Posłuchaj i dowiedz się, dlaczego uważamy, że mazurski to bardziej język niż gwara...
Słowniki gwar mazurskich
Gwary mazurskie wzbudzały od dawna zainteresowanie jako gwary polskie poddawane przez wieki germanizacji, które jednak utrzymały swój polski charakter. Wspomnieć tu należy o dziewiętnastowiecznym zbiorku Jana Sembrzyckiego, niewielkich słowniczkach Kazimierza Nitscha, rejestrujących leksykę z wiekszego terenu z uwzględnieniem Mazur i przede wszystkim o dużym (wielotomowym), naukowym Słowniku gwar Ostródzkiego, Warmii i Mazur...
ELEMENTARZ mowy mazurskiej
Mazurzy jako grupa etniczna kształtowała się przez ponad 700 lat. Ci potomkowie plemion pruskich oraz ludności polskiej przybywającej od południa z Mazowsza zamieszkiwali Wielką Knieję - jej pozostałością jest współcześnie Puszcza Piska. Związek z mazowiecką i puszczańską przeszłością ludności mazurskiej zawiera etymologia rzeczownika 'Mazur' notowanego już w XV wieku; składa się on z cząstki maz-, coznaczy 'smolić, brudzić; barwić' i przyrostka -ur. Nazwa więc wskazujena kogoś wykonującego zawód smolarza. Jeden z bohaterów mazurskiej epopei Dzieci Jerominów Ernsta Wiecherta przyjmuje jak jego przodkowie odpowiedzialny obowiązek czuwania przy mielerzu. Jeśli przemyślnie ułożony stos drewna o kopulastym kształcie przykrył warstwą gliny,ziemi bądź darni, wypalał się węgiel drzewny. A jeżeli na kopule mielerzaułożono mocno pachnące żywicą sosnowe polana, stos przeobrażał sięw smolarnię. Łatwo się wtedy było umazać. Etymologia słowa 'Mazur' prowadzi właśnie do puszczańskiego zajęcia, jakim było wytwarzaniesmoły. "Maź" w staropolszczyźnie oznaczała "smołę". Jednakże określenie "Mazurzy" do naszej grupy etnicznej przylgnęło dopiero w pierwszejpołowie XIX wieku za sprawą strony niemieckiej. Mówiono też o nich: "Prusacy", "polscy Prusacy", "Staroprusacy", "Mazurzy pruscy"...